söndag 9 september 2012

Härmed förklaras bloggen startad

Som om det inte fanns nog av bloggar startar jag härmed ytterligare en. Till råga på allt kommer den att handla mycket om ett ämne där bloggmarknaden är minst sagt överetablerad. Det som får mig att tro att jag ändå kan locka till mig en och annan läsare är att jag har tänkt, tänker och kommer att tänka en hel del på dessa tre ämnen, där det enligt mig finns en stark koppling. Samhället i form av gruppsykologi, traditioner och marknadskrafter påverkar vad vi äter i högre grad än vi vill tro. De lärde tvistar också om kolhydrater är något nödvändigt för att kunna träna någorlunda ambitiöst. Efter nästan ett år på lågkolhydratskost (varav nio månader på strikt LCHF!) är det inget snack om att jag är i bättre form än på länge, och detta med en ganska liten träningsmängd.

I och med startandet av denna blogg tänkte jag skruva upp träningsmängden och rapportera regelbundet hur det hela framskrider. Just löftet om denna rapportering borde också kunna ge mig den motivation som i viss mån saknats.Jag tränar visserligen mycket mer än de flesta men målet är att nu vid 43 års ålder komma i mitt livs form. Även om jag inte tror det så är det möjligt att LCHF-kosten gör att man inte presterar lika bra i löpspåret eller på gymmet. Om det nu är så, vad spelar det egentligen för roll? Mitt mål är att må bra och att detta ska synas. Jag har märkt att jag med ganska liten mängd enkel styrketräning fått en kraftigare muskeltillväxt än jag fick när jag tränade tre gånger så mycket, men på kolhydratsdrift. Mina prestationer i uthållighetssporter har jag inte riktigt kunnat utvärdera. Jag brukar nämligen inte springa mer än 10 km under mina löprundor och den distansen är inga som helst problem. Förra veckan gav jag mig ut och cyklade 5 mil. Efter halva sträckan stannade jag och sprang 5,2 km. När jag kom hem var jag i stort sett lika pigg som när jag gav mig iväg, drygt två timmar tidigare. Givetvis behövde inga kolhydrater fyllas på eftersom jag inte känner det minsta sug.

Jag har ganska stor erfarenhet av bloggande sedan tidigare. De senaste två åren har det dock bloggats sparsamt. Min blogg Roadrunners Löparblogg hade under sin storhetstid vintern och våren 2010 omkring 200 läsare om dagen. Andra ämnen jag bloggat om är ekonomi, musik och livsåskådning. Dessa ämnen ligger mig fortfarande varmt om hjärtat men tiden att skriva i den omfattning jag vill finns i nuläget inte

Men nu blir det LCHF, träning och samhälle!

Trevlig läsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar