måndag 17 september 2012

Lördagens träning

Sedan i maj har jag varit anmäld till Stockholm Halvmarathon. Träningen, och i synnerhet långdistansträningen har gått sådär under sommaren men jag hade ändå tänkt komma till start...

... om det nu inte hade varit för att jag fick ont i en vad under ett träningspass förra fredagen. En vadmuskel var under några dagar efter passet, spänd som en fiolsträng och för att inte äventyra höstens träning bestämde jag mig för att inte starta på halvmaran i lördags. På fredagen kände jag ingenting i vaden, vilket ju var glädjande, men jag stod fast vid mitt beslut.

Men lite träning kunde jag väl ändå försöka mig på, resonerade jag, och drog istället ut på min nyrenoverade Mountainbike från 1996. Från centrala Uppsala, där jag bor, cyklade jag ut till Sunnersta där jag hittade ganska utmanande vägar och stigar. Bland annat cyklade jag upp för utförsåkningsbacken upp på sunnerstaåsen. Med c:a fem höjdmeter kvar nådde jag ett parti med lös sand och var tvungen att gå de sista metrarna.

Nog med detaljer om cyklingen. Efter 30 kilometer stannade jag och sprang på ett jättelik, mycket välskött gräsplan där det bl.a. fanns fotbollsmål och en frisbeegolfbana (nära Sunnersta). Det visade sig vara nästan exakt en kilometer runt. Jag sprang åtta varv, utan att känna den minsta tillstymmelse till smärta i vaden. Tempot (5:15 min/km) var betydligt lägre än jag brukar springa i men jag tog det mycket försiktigt med tanke på vaden.

Efter löpningen cyklade jag ytterligare 20 kilometer innan jag kom hem. Jag var häpnadsväckande pigg.

Innan jag gav mig iväg ut hade jag ätit min standardfrukost bestående av äggröra på tre ägg, ett paket bacon samt 1/2 dl. vispgrädde och var fortfarande hyfsat mätt när jag kom hem vid 15-tiden.

Bör också kanske berätta att jag både springer och cyklar iförd Vibram Five Fingers, dvs. s.k. barfotaskor.


3 kommentarer:

  1. Kul att se fler från Uppsala som springer i Fivefingers, kör LCHF och hade planerat halvmaran (jag lyckades dock ta mig i mål trots att jag inte löptränat särskilt mycket).

    Kommer nog följa din blogg från och med nu! Vi hörs! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit Julia! Du blev den första som skrev en kommentar här sedan jag startade. Kommer till att börja med försöka skriva 1-2 inlägg i veckan, men det kan mycket väl bli mer än så.

      VFF och LCHF är det bästa jag har börjat med.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera