tisdag 2 oktober 2012

"Marknaden täljer guld på fet diet"

Eftersom jag är en aktiv småsparare är jag dagligen inne på Dagens Industris webbplats för att försöka hålla lite koll på vad som händer på marknaden. Denna tidning är inte den första man förknippar med artiklar om mat och LCHF men idag hittade jag något. Att matjättarna under lång tid tjänat ordentligt med deg på att ta lika ordentligt med betalt för mat fylld med billiga kolhydrater känner vi alla till. Nu har alltså Dagens Industri insett dessa aktörer förlorar marknadsandelar till andra, med mer energität produktion (främst kött- och mejeriindustrin). Artikelns rubrik är ren Dagens Industri-poesi: Marknaden täljer guld på fet diet.

"Efterfrågan på fullfeta produkter ökar", säger Arla Foods pr-chef Inger Söderlund. Detta har jag själv noterat, och inte minst bidragit till. ICA Luthagens liv, min kvartersbutik, har jämt göra med att beställa hem fullfet vispgrädde på enlitersförpackning åt mig och andra. I mitt hushåll går det åt nästan tre liter sådan grädde i veckan och jag står ensam för nästan hela konsumtionen. Mellan tummen och pekfingret får mina barn i sig ca 15 procent av den hemköpta grädden. De är nämligen väldigt förtjusta i min frukostomelett, bestående av ägg, vispgrädde, smör och bacon och jag får ofta göra dubbel sats för att det ska räcka åt alla.

Artikeln tillför naturligtvis inget nytt. Den avslutas också med att ICA's dietist Christina Karlsson får säga sitt om och uttrycka sin oro över att vi LCHF:are även väljer bort frukt. "Vi jobbar hårt med att frukt och gröntkonsumtionen ska öka" säger hon.

Jag tillhör dem som inte ens tillåter sig själv att äta en frukt och jag mår faktiskt alldeles utmärkt utan den. Jag vågar till och med påst att jag faktiskt mår bättre utan frukt. Mina lunch- och middagstallrikar kantas dock av ganska mycket grönsaker. Antagligen är det så att vitamin- och näringsinnehållet i de frukter som fyller fruktkorgar på arbetsplatser och fruktfat hemmavid fått stå tillbaka då dessa förädlats mot ett högre sockerinnehåll. Det finns heller ingenting i frukt som inte finns i grönsaker. Dessutom är det med största sannolikhet så att vårt behov av vitaminer (i synnerhet vitamin C) och antioxidanter minskar kraftigt när vi äter renare och mindre processad mat.

Jag utesluter inte att ICAs dietist faktiskt har rätt, även om jag är nästan helt säker på motsatsen. Men om en dietist anställd av en stor dagligvarukedja påstår något om vad vi bör äta, så beror det sannolikt på att ICA tjänar mer pengar på frukt och grönt än vad de gör på bacon, grädde, smör och ägg. På samma sätt är jag övertygad om att om de nyss nämnda varorna vore högmarginalprodukter så skulle ICAs dietister genast erkänna att det låg en hel del i LCHF-rörelsens påståenden.

Det är bara en tidsfråga innan de tvingas göra detta. De vetenskapliga undersökningar som hittills gjorts pekar tydligt i en riktning och de "anekdotiska" bevisen, i form av hundratusentals personer som med framgång provat LCHF, börjar bli besvärande många.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar